Historické vozidlá

 

Historické vojenské vozidlá môžu ozvláštniť každý Váš event. Ponúkame možnosť ich prehliadky ale aj vozenie hostí s profesionálnym vodičom. Vozidlá vieme pristaviť kdekoľvek v rámci Slovenska.

 

Výrobca:
WILLYS OVERLAND Motors, USA
Motor:
"Go Devil", štvorvalcový vodou chladený benzínový SV motor
Objem:
2105 ccm, výkon 44,8 kW / 61k /, max. rýchlosť: 88,5 km/h
Prevodovka:
4 + 1
Rozmery:
3330 x 1570 x 1400 mm
Pohotovostná/celková hmotnosť:
1047 / 1605 kg

Popis

Legenda amerických vojenských vozidiel. Vzhľadom na svoju jednoduchosť a terénne vlastnosti patril k najlepším vo svojej kategórii. V rokoch 1941–45 bolo vyrobených 362 841 kusov. V roku 1941 bola v USA vyhlásená súťaž na armádnu zakázku na dodávku terénnych vozidiel, ktorú vyhrala spoločnost Willys-Overland, ktorá ponúkla svoj Jeep Wyllis MB za 739 dolárov. Ihneď bola zadaná armádna zakázka na 16 tisíc kusov vozidel. Ale ani konkurenčné spoločnosti neostali zkrátka, pretože sa im podarilo získat zakázky od Sovietského zväzu a Veľkej Británie, kam bolo dodaných 2 675 vozidiel Bantam 40 BRC, 3 650 vozidiel Ford GP a 1 500 vozidel Jeep Willys. Na jeseň roku 1941 sa ukázalo, že firma Willys-Overland nebude stačiť sama dodať potrebný počet kusov, ktorý naviac narastal o dalšie zakázky Američanov a ich spojencov a tak bola zadaná výroba Willysov konkurenčnej firme Ford Motors, ktorá ho vyrábala pod označením Ford GPW (General Purpose Willys). Džípy boli v priebehu vojny neustále modernizované a stali se veľmi oblúbenými medzi americkými i spojeneckými vojakmi. Po druhej svetovej vojne sa začali Jeepy Willys predávať aj pre civilné účely. Automobil sa stal základom pre nové typy džípov.

 

 

Výrobca:
Ford, Kaiser, AM General
Motor:
štvorvalcový vodou chladený benzínový OHV motor
Objem:
2320 ccm, výkon 65k, max. rýchlosť: 88 km/h
Prevodovka:
4 + 1
Rozmery:
3370 x 1626 x 1803 mm
Pohotovostná/celková hmotnosť:
1070 / 1615 kg

Popis

M151 MUTT (Military Utility Tactical Truck) začal vyvíjať Ford v roku 1951 ako náhradu za Jeep M38. Konštrukcia bola pravdepodobne ovplyvnená nemeckým vozidlom DKW Munga. M151 má samonosnú karosériu s nezávislým zavesením kolies, náhon na všetky štyri kolesá a štvorstupňovú prevodovku. Zaujímavosťou je možná vodotesná elektrická inštalácia (24 V). M151, konštrukcia firmy Ford, sa začal vyrábať v roku 1959. V roku 1964 sa začal vyrábať verzia M151A1 a v roku 1970 verzia M151A2. Vozidlo je známý tiež ako Mutt (Military Utility Tactical Truck). Základné prevedenie bolo bez výzbroja, ale na niektorých M151 sú guľomety ráže 7,62 mm alebo 12,7 mm. Modernizované vozidlá slúžia v niektorých armádach (vrátane US Army) dodnes. V rokoch 1959–82 bolo vyrobených 100 000 kusov a slúžili vo vietnamskej vojne. M151A2 sa vyrábal až do roku 1985, keď ho nahradil HUMMER. Pretože americké Ministerstvo obrany považovalo všetky M151 za nebezpečné pre verejné komunikácie, nedošlo k odpredaju prebytkov, ale všetky M151 mali byť zničené.

 

 

Výrobca:
Auto Union AG Werk Siegmar
Motor:
osemvalcový vodou chladený benzínový OHV motor
Objem:
3492 ccm, výkon 80 k, max. rýchlosť: 95 km/h
Rozmery:
4750 x 1860 x 2070 mm
Pohotovostná/celková hmotnosť:
2450 / 3300 kg

Popis

Štábne veliteľské vozidlo vyrábané v rokoch 1937–43. Ako koristná technika bola využívaná aj v ČSA. Automobil vznikol na tzv. jednotnom (einheits) podvozku a bol vyrábaný pre WH, ktorý ho využíval k preprave veliteľov, ale i k ďaľším účelom ako spojovacie a ďaľšie vozidlá. Na tomto jednotnom podvozku sa vyrábali vozy vo firme Horch, Wanderer a Opel. Vozy z výroby Opel se mierne líšili a mali tiež iný motor (radový šestivalec Opel). Celkovo ich bolo vyrobených 14 911 kusov.

 

 

Výrobca:
NSU Motorenwerke A.G., Neckarsulm
Motor:
Opel Olympia 38, štvorvalcový vodou chladený benzínový OHV motor
Objem:
1488 ccm, výkon 26,5 kW / 36k /, max. rýchlosť: 80 km/h
Prevodovka:
3 + 1 + redukcia
Rozmery:
2740 x 1000 x 1010 mm
Pohotovostná/celková hmotnosť:
1200 / 1560 kg

Popis

Spotreba 16–22 l podľa terénu. Kleines Kettenkraftrad Typ HK 101; vojenské označenie vo Wehrmachte: Sonderkraftfahrzeug 2 (Sd.Kfz. 2) je ľahké polpásové vozidlo zkonštruované a vyrábané firmou NSU v Neckarsulme. SdKfz 2 používal Wehrmacht v rokoch 1940 až 1945. V závode NSU v Neckarsulme bolo počas vojny vyrobených asi 7 500 týchto vozidel, z toho 500 ako predséria. Od roku 1943 vyrábala HK 101 v licenci firma Stoewer v Štetíne (približne 1 300 kusov). Celkom bolo teda vyrobených približne 8 800 týchto vozidel. Najvyššia produkcia bola dosiahnutá v roku 1944. SdKfz 2 mohlo viesť len dvoch mužov, ale vyznačoval sa vysokou rýchlosťou a vysokou priechodnosťou terénom pri dojazde až 240 kilometrov. Pôvodne bol vyvinutý pre výsadkové jednotky, postupne sa však rozšíril do všetkých odvetví armády ako prieskumné vozidlo a vozidlo pre dôstojníkov pohybujúcí sa v poľných podmienkach.

 

 

Výrobca:
KDF Wagen, Stad des Kdf Wagens teraz Volkswagen AG, Wolsburg
Motor:
štvorvalcový vzduchom chladený benzínový OHV boxer motor
Objem:
985 ccm, od 03/1943 1131 ccm, výkon 24k, max. rýchlosť: 100 km/h
Prevodovka:
4 + 1 nesynchronizovaná
Rozmery:
3740 x1610 x 1350 mm
Pohotovostná/celková hmotnosť:
635 / 1175 kg

Popis

V rokoch 1940–45 bolo vyrobených 50 435 kusov pre potrebu Wehrmachtu ako rotné a spojovacie vozidlo. Typ 82 "kübelwagen" patrí medzi nejznámejšie vojenské automobily. Konštruktér Ferdinand Porsche ho vyvinul, keď bola odložená výroba civilných Volkswagenov a všetky úsilia sa sústreďovali na vojenskú produkciu. Hitler nechal postavit novú továreň a zmenil označenie VW na KDF-Wagen (Kraft durch Freude- Radosť k sile). Po vojne značka KDF zanikla a začalo se používať pôvodné označenie. Základné vozidlo, ktoré bolo nejpočetnejšie sa označovalo Kfz.1 alebo leichter Personenkraftwagen K1 Typ 82. Existovali ale aj iné verzie ako lahké prieskumné vozidlo Kfz.3, spojovacíe a komunikačné Kfz.2, opravárenské Kfz.2/40. Vozidlo sa vyrábalo po dobu celej II. svetovej vojny a vďaka svojej spoľahlivosti, jednoduchej údržbe a jazdným vlastnostiam sa stalo veľmi oblúbeným (a to aj u nepriateľských armád).

 

 

Výrobca:
Zündapp Werken, Norimberk
Motor:
vzduchom chladený dvojvalcový benzínový štvortaktný OHV boxer motor
Objem:
751 ccm, výkon: 19 kW / 26k /, max. rýchlosť: 95 km/h
Prevodovka:
4 + 1 + redukcia
Rozmery:
2388 x 1650 x 1010 mm
Pohotovostná/celková hmotnosť:
420 / 820 kg

Popis

Legenda medzi motorkami Zűndapp KS 750 sa od začiatku projektoval ako ťažký motocykel pre potreby armády. Dostal prezývku Sahara. S konkurenčným BMW R-75 znamenal novú kategóriu, označovanú ako űberschweres Krady. Zűndapp KS 750 bol protiľahlý dvojvalec o objeme 750 ccm a systémom OHV. Bol úmyselne "podladený" za účelom abnormálnej životnosti a veľmi dobrého krútiaceho momentu v nízkých otáčkách. Aj preto maximálny výkon bol iba 26 koní pri 4 000 otáčkách za minútu. Kľuková hriadeľ mala o 10 stuňov predsadené ojničné čapy. Aj keď mal iba jeden karburátor, jeho ťah bol mimoriadny. Rám bol zvarený do jediného celku, bol veľmi silne dimenzovaný a napriek tomu ľahký. Mal veľmi širokú masívnu prednú vidlicu. Jej vahadlá boli uložené v ihlových ložiskách, špirálové pružiny vo vnútri a celok bol doplnený integrovaným olejovým tlmičom perovánia. Wehrmachtu bolo v priebehu vojny dodaných celkom okolo 19 000 kusov. Neznámy počet dostali aj spojenci Nemecka. Tesne po kapitulácii, v roku 1945, bola dokonca vyrobená menšia séria v civilnom prevedení. Aj keď továreň Zűndapp bola skoro úplne rozbombardovaná, existuje fotografia rozvalín s radom nových strojov v čiernom laku a bielimi linkami, chromované s plexisklovými štítmi na sidecaroch. Vďaka mimoriadnej spoľahlivosti, priechodnosti terénom, nosnosti a dlhovekosti je dodnes vyhľadávaným motocyklom a snom mnohých zberateľov.

 

 

Výrobca:
Ringhoffer Tatra Werke AG
Motor:
vzduchom chladený štvorvalcový benzínový štvortaktný OHV boxer motor
Objem:
1256 ccm, výkon: 16,9 kW / 23k/ neskôr 18,5 kW / 25k /, max. rýchlosť: 90 km/h
Prevodovka:
4 + 1
Rozmery:
3980 x 1690 x 1520 mm, svetlá výška 220 mm
Pohotovostná/celková hmotnosť:
870 / 1290 kg

Popis

Tatra 57K, vyrábaná od roku 1941 do roku 1943 v počte 6 055 kusov, bola vojenskou verziou osobného automobilu Tatra 57. Káčko bolo vyrábané pre nemecký Wehrmacht len ako otvorený automobil a preto si vyslúžilo nemecký dodatok Kübelwagen. Používala ho nemecká a po vojne aj československá armáda. Výroba bola po vojne obnovená a bola ukončená v roku 1948. Pre potreby československej armády sa vtedy ešte vyrobilo ďaľších 500 kusov.

 

 

Výrobca:
GAZ závod V.M. Molotova, ZSSR
Motor:
štvorvalcový vodou chladený benzinový štvortaktný SV motor
Objem:
2434 ccm, výkon: 45,6 kW / 62 k /, max. rýchlosť: 85 km/h
Prevodovka:
3 + 1 + redukcia
Rozmery:
5060 x 1735 x 2050 mm
Pohotovostná/celková hmotnosť:
1980 / 2430 kg

Popis

Obojživelné vozidlo vyrábané od roku 1956. Okopírovaná a upravené verzia Fordu GPA, ktorý bol dodávaný počas Druhej svetovej vojny do ZSSR ako vojenská pomoc. Základ vozidla tvorí podvozok automobilu GAZ-69, ktorý patril v päťdesiatich rokoch do výzbroje všetkých armád Varšavskej zmluvy. Vodotesná pontónová karoséria bola zváraná z oceľového plechu. V prednej časti bol štvorvalcový vodou chladený zážihový motor s objemom 2,434 l. Výfukové potrubie bolo vyvedené na pravej strane, vedľa krytu motora. Prevodovka bola trojstupňová s dvojstupňovou prídavnou prevodovkou a špeciálnou rozvodovkou pre pohon lodnej skrutky a vodného čerpadla. Zadná náprava bola poháňaná trvalo a redukciu bolo možné zaradiť iba pri zapnutom pohone prednej nápravy. Obidve nápravy boli tuhé a odpružené listovými perami. Boli poháňané kĺbovými hriadeľmi. Vo vode bol automobil poháňaný trojlistou vrtuľou. Zmenu smeru zabezpečovalo kormidlo umiestnené za lodnou skrutkou. V prednej časti karosérie bol vyklápací vlnolam. V zadnej časti karosérie boli dve 45 l nádrže na palivo. Predné okno sa dalo sklopiť a v prípade potreby sa dala na trubkovú konštrukciu natiahnuť plátená strecha. Vozidlo mohlo prepravovať 5 osôb.

 

 

Výrobca:
AZNP Mladá Boleslav
Motor:
vodou chladený radový štvorvalec, OHV
Objem:
1089 ccm, výkon: 23,6 kW / 32k
Prevodovka:
4 + 1
Rozmery:
4070 x 1720 x 1680 mm
Pohotovostná/celková hmotnosť:
530 / 960 kg

Popis

Automobily Škoda 1101 sa tiež vyrábali s otvorenou karosériou „džípového“ typu pre potreby Československej armády (typ Vo) a ministerstva vnútra (typ P). Oba typy sa od seba príliš nerozlišovali. Rozdiely boli len v palivových nádržiach a vojenské vozidlá boli naviac vybavené osvetlovacou súpravou Notek a kúrením ohriatým vzduchom. Na bokoch boli umiestnené kanistre na benzín a na ľavom prahu lopata. Vozidlá vyvážané do Poľska a Maďarska boli naviac vybavené sekerou a krompáčom. Cez drsný vzhľad to však neboli žiadné terénné automobily. Kým podvozok bojového tudora zostal zhodný s osobnými vozidlami Škoda 1101, otvorená štvordverová karoséria, zváraná z oceľových plechov, bola úplne iná. Autá mali plátenú sťahovaciu strechu a odnímacie plastové bočné okná (ukladali sa za operadlo zadného sedadla). Vznikla aj verzia s pohonom všetkých kolies, ktorá dostala motor s obsahom 1221 cm3 a 18-palcové kolesá.